W ciągu ostatnich dwudziestu lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego jak i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę www. A pierwszym działaniem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.
Jak dobrać najlepszą domenę internetową dla Twojej strony?
Wybór domeny, a zwłaszcza tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, że jest właściwa do profilu jej działalności i terenu działania. To istotne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Marki o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. augustow.pl, elblag.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. it. (Włochy), .ua (Ukraina) czy .nl (Holandia), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są również rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .gov, .org, .edu, .blog.
Odpowiednio przemyśl też dobór nazwy głównej domeny
Znacznie więcej planowania zabierze na pewno dobór nazwy głównej w domenie. Tutaj należy wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, należy zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to winniśmy wybrać nazwę chwytliwą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna była zgodna z ortografią (chociaż oczywiście nie będzie zawierać symboli diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie istnieje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów sądowych.